ضدعفونی

کلونیا چیست؟ 🧪 ترکیبات کلونیا ترکیه و کاربردها و تاریخچه ی آن

کولونیا چیست

کلونیا شامل ترکیبی از اتانول خالص، آب و موادی که بوی مطبوعی می دهند مانند اسانس لیمو، گل رز یا تنباکو است و معمولا بین 70 تا 80 درصد الکل در آن به کار می رود که برای ضدعفونی کردن انواع باکتری ها و ویروس ها محلول ایده آلی است

 کلونیا ترکیه در غرب با نام ادکلن نیز شناخته می شد.که ترکیبات کلونیا شباهت زیادی به ادکلن دارد.اما از نظر کاربرد با محصولاتی مانند عطر و دئودورانت متفاوت است. کلونیا را میتوان قبل از اپیلاسیون و یا بعد از اصلاح(افتر شیو) استفاده کرد.

 

فهرست مطالب

تاریخچه محلول ضدعفونی کننده کلونیا

اگرچه تاریخ رسمی کلونیا به سال 1709 می رسد، اما اولین شکل شناخته شده آن در واقع به زمان های قبلی باز می گردد. اولین کلونیا که به آب مجارستان نیز معروف است توسط یک راهب برای ملکه مجارستان تولید می شد. در سال 1709  سازنده عطر ایتالیایی پائولو فمینیس پس از سفر به مجارستان با افزودن اسانس های مختلف مانند لیمو، پرتقال و ترنج به این ترکیب کمک کرد تابه ادکلن امروزی تبدیل شود.   ادکلن نام انگلیسی شهر کلن است و به عنوان یک اصطلاح عمومی برای فرمولاسیون های معطر ، اسانس یا عصاره های گیاهی با مخلوطی از الکل و آب استفاده می شود.قدیمی ترین برند ادکلنی که هنوز در جهان تولید می شود برند ادکلن “4711” است که تولید آن در سال 1799 در کلن آغاز شد.

در سال‌های دور و پیش از تولید کولونیا، در ترکیه از گلاب استفاده می‌شد. امروزه ادکلن قدیمی ترین سنت مورد استفاده در مهمان نوازی است. وقتی ادکلن برای اولین بار در قرن نوزدهم از آلمان به ترکیه وارد شد، گلاب که آیین پذیرایی از مهمانان در زمان سلطان عبدالحمید بود با واردات ادکلن جای خود را به ادکلن داد. سلطان عبدالحمید دوم تصمیم گرفت تا این محصول الکلی جدید را با گلاب سنتی ترکیب کند و به این ترتیب کولونیا ساخته شد.

اولین محلول ضدعفونی کننده کولونیا بر پایه اتانول رقیق و مخلوطی از روغن های مرکبات مانند لیمو، پرتقال، نارنگی،  ترنج، لیمو، گریپ فروت، پرتقال خونی، پرتقال تلخ و شکوفه پرتقال است. بعد ها با روغن های اسطوخودوس، رزماری، آویشن، پونه کوهی، پتی گرین (برگ پرتقال)، یاس، زیتون، چربی ،توتون و تنباکو نیز تولید شد.

کلونیا ترکیه چیست؟

کلونیا ترکیه یکی از اصیل ترین و معروف ترین محصولاتی است که ریشه در فرهنگ و سنت مردم ترکیه دارد . از کلونیا قبل و بعد غذا خوردن، در مهمانی ها، اعیاد و حتی تشیع جنازه استفاده می شود.

امروزه می توانید محلول کلونیا kolonya را در هر خانه و اداره ای پیدا کنید. این محلول که به صورت اسپری و بطری های شیشه ای است ضدعفونی کننده فوق العاده ای است بنابراین برای اولین گام محافظتی کرونا و حتی ابله میمون میتواند گزینه خوبی باشد

در استانبول، داروسازی فرانسوی به نام ژان سزار ربول یکی از نخستین داروخانه‌های ترکیه را در سال ۱۹۸۵ افتتاح کرد و به همراه شاگردش کمان مدرسقلو  یکی از معروفترین شرکت‌های تولیدی کولونیا را بنیان گذاشت.

کلونیا چند درصد الکل دارد؟

این محلول به طور موثر دست ها و سطوح را ضد عفونی می کند. با این حال، ترکیبات کلونیا به دلیل داشتن الکل زیاد، نباید زیاده روی کرد. فرمول ساخت کلونیا دارای حداقل 60 درصد الکل هست برای نمونه کلونیا دورو دارای 80 درصد الکل می باشد.حتما توجه داشته باشیدکه کلونیا هرگز نباید نوشیده شود. به همین دلیل حتما باید توجه داشته باشید که شیشه های ادکلن خود را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

کلونیا برای چیست ؟ ویژگی های کلونیا

محلول ضدعفونی کننده کولونیا

تعارف کردن کلونیا یکی از فرهنگ های ترکیه است که در این روزها بیشتر رنگ گرفته چون خاصیت ضدعفونی کننده ایی که دارد برای جلوگیری از بیماری ها از جمله ویروس کرونا می تواند کمک کند. به همین دلیل کلونیا ترکیه یکی از پرمصرف ترین مایعات ضدعفونی کننده در ترکیه بود. حتی بی بی سی مقاله ای در مورد اینکه مردم از کلونیا به عنوان ضدعفونی کننده دست استفاده کنند، نوشت.

ترکیبات طبیعی کلونیا

از فواید کلونیا علاوه بر ضدعفونی کننده بودن، ترکیبات طبیعی و ضد حساسیت آن است که آن را با انواع پوست ها سازگار کرده و حتی می توان از آن روی پوست صورت هم استفاده کرد.

معطر

از مزایای کلونیا عطر و بوی ادکلنی و ماندگاری آن است، که باعث شده عرق کلونیا از سایر محصولات متمایز باشد.

دافع پشه

همچنین، به دلیل وجود الکل باعث دفع پشه ها می شود البته به نوع کلونیا و رایحه آن نیز تاثیر دارد.موثرترین کلونیایی که می توان از آن به عنوان دافع پشه استفاده کرد، کلونیا اسطوخودوس است. این عطر نیز نقش مهمی ایفا می کند زیرا اسانس اسطوخودوس یک دافع حشرات طبیعی است. ادکلن های دیگر به اندازه  کلونیا اسطوخودوس موثر نخواهند بود. با این حال، آنها هم درجاتی از محافظت را ارائه می دهند.

علاوه بر این، تمام کلونیا ها حاوی الکل‌های ایزوپروپیل یا اتانول هستند که به لطف اثر خنک‌کنندگی که هنگام تبخیر ایجاد می‌کنند، خارش پشه را تسکین می‌دهند.

از بین برنده چربی و تعرق پوست

البته محلول کلونیا توانایی کنترل چربی و تعریق پوست را دارد  و باعث حس آرامش در پوستتان میشود.

افترشیو فوق العاده

در تمام آرایشگاه های ترکیه از کلونیا لیمویی بعد از اصلاح برای طراوت صورت استفاده می شود. اما دلیل آن چیست ؟

برای این سوال دو پاسخ وجود دارد، اولی ایجاد حس تازگی ، طراوات خاصی را تداعی میکند  و دومی برای ضدعفونی قسمت های تحریک شده پوست به دلیل استفاده از تیغ استفاده می شود.

ترکیبات کلونیا

فرمول ساخت کلونیا

ترکیبات عرق کلونیا که این چنین بهداشت مطمئنی را فراهم می کند، یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد در تعجب هستند. فرمول ساخت کلونیا بسیار ساده تر از چیزی هست که فکر میکنید.

  1. ابتدا اتانول خالص را با آب مقطر قاطی می‌کنند
  2. سپس عطری طبیعی مثل لیمو یا رزماری به آن اضافه می‌شود.
  3. در ظرف را با دقت ببندید، تا الکل و عطر تبخیر نشوند.
  4. بگذارید ۸ ساعت استراحت کند تا کلونیای شما آماده شود.

بسته به میزان الکل موجود در ادکلن، میزان آب و مایع اسانس موجود در ادکلن می تواند متفاوت باشد و همین باعث شده که محصولات کلونیا متفاوتی از برندهای مطرح داشته باشیم.

آیا کلونیا ترکیه عوارض دارد؟

ادکلن کلونیا هیچگونه عوارضی نداردمگر اینکه آن را بنوشید. متیل الکل موجود در ادکلن در صورت مصرف برای بدن ما مضر است. در غیر این صورت، کلونیا کاملا بی خطر است و مردم ترکیه در طول زندگی بارها از آن حتی بر روی زخم هایشان استفاده می کنند، اما یک ضدعفونی کننده عالی است.

تفاوت کلونیا و ادکلن

کلونیا برخلاف ادکلن، که رایحه های مختلفی در تولید آن با هم مخلوط می شوند، معمولا تنها یک رایحه  دارد.

فروشگاه آرایشی و بهداشتی دیلوپ جزء اولین وارد کنندگان کلونیا است شما میتوانیدبرای خرید کلونیا از برترین برندهای ترکیه  اقدام کنید. درضمن میتوانید برای مشاوره و خرید عمده به واتس اپ دیلوپ مراجعه کنید

4 دیدگاه در “کلونیا چیست؟ 🧪 ترکیبات کلونیا ترکیه و کاربردها و تاریخچه ی آن

  1. رضا عثمانی گفت:

    بهترین سوغاتی که از ترکیه برام آوردن همین کلونیا ترکیه بود
    هم ضدعفونی کننده هست و هم معطر و به عنوان افتر شیو هم میشه استفاده کرد
    کلونیا ایوب صبری و ربول رو از دیلوپ خریدم فوق العاده هستن جفتشون

  2. حسین گفت:

    خیلی ممنون از مطالب خوبتون🙏🙏

  3. 9147907406 گفت:

    ربول رو من خرید کردم واقعا عالیه بهترین گزینه برای خرید کلونیاست هم بسته بندی شیشه ای داره و هم خیلی رایحه ی خوشبو و ماندگاری داره

  4. اسدالله بردبار گفت:

    کاملا کاربردی و با کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *